Dimitrie Nanu - Mihai Moșandrei. Corespondență
Corespondența trimisă de scriitorul Dimitrie Nanu nepotului său Mihai Moșandrei în perioada 1921-1938 este mărturia unei mari afinități sufletești între doi autori care aparțin unor generații diferite. Dimitrie Nanu, frecventator al cenaclului “Sburătorul”, colaborator al revistelor literare interbelice de prestigiu, traducător din literatura universală, laureat al Premiului Național de Poezie (1937), a fost un maestru spiritual pentru Mihai Moșandrei, descoperindu-i acestuia talentul poetic și îndrumându-i primii pași în poezie. Scrisorile prezintă o mare diversitate de aspect ale perioadei dintre cele două Războaie Mondiale, prin dese referiri la viața literară, la personalități ale vremii, la rivalități scriitoricești, la cărți și lecturi necesare, la prieteni și familie, la viața privată etc. Adesea din text răzbate spiritul profund religios al lui Dimitrie Nanu, care constituie și o coordonată esențială a poeziei sale. Scrise îngrijit, caligrafic, scrisorile lui Nanu au reprezentat pentru Mihai Moșandrei, după dispariția unchiului său, amintirea palpabilă a unei ființe pe care a iubit-o și a prețuit-o nespus de mult. Volumul cuprinde în partea finală o bogată iconografie, înfățișând fotografii de arhivă, unele inedite.
Magazinul de Bric-a-Brac literar
Cartea este un caleidoscop în care scriitori clasici coexistă alături de alți autori. Tematica generală e plasată în domeniul istoriei literare, dar nu lipsesc nuanțele polemice. Cele mai multe capitole au ca subiect scriitori și opere consacrate ale literaturii române. Apariția „mitului Eminescu” prin punerea în relație a complicatei legături operă-biografie-fotografii, polemica dintre Petre P. Carp și B. P. Hasdeu pe tema personajului literar, reconsiderarea imaginii lui Åžtefan cel Mare după 1990, psihologia mulțimii analizată prin prisma talentului de nuvelist al lui Costache Negruzzi, pledoaria strălucită a lui Kogălniceanu la Congresul de la Berlin (1878), Creangă văzut ca autor de manuale școlare etc. constituie câteva dintre subiectele care privesc valorile clasice ale culturii noastre. Articolele acestui „magazin de bric-a-brac literar” stau pe „rafturi” diferite. Poți trece cu ușurință de la unul la altul, ai posibilitatea să te răzgândești sau să te lași furat de o nouă preferință, după cum poți descoperi într-un ungher „produsul” uitat de vreme pe care îl căutai demult. Ceva tot va rămâne în coșul „cumpărătorului”.